prof. dr hab. Konrad Kohutek
Szkolenia

Szkolenia

Szkolenia z Prawa Konkurencji

 

I.   ADRESACI, CHARAKTER ORAZ ZAKRES SZKOLEŃ:

Szkolenia adresowane są do osób zainteresowanych problematyką prawa konkurencji tak z sektora publicznego (np. sędziów), jak i prywatnego (np. adwokatów, radców prawnych, osób zarządzających przedsiębiorcami, ich pracowników).

Tematyka oraz charakter szkoleń mogą być tak ukształtowane, aby odpowiadać oczekiwaniom odbiorców, czyli albo mieć charakter bardziej ogólny (stanowiąc wprowadzenie do tematyki prawa antymonopolowego wraz z prezentacją jego podstawowych konstrukcji) albo szczegółowy, koncentrując się jedynie na określonej instytucji tej dziedziny prawa (jak np.: porozumieniach wertykalnych/dystrybucyjnych, praktykach wykluczających przedsiębiorców dominujących, koncentracji przedsiębiorców).

Szkolenia skupiają się przede wszystkim na praktycznym wymiarze prawa konkurencji, czyli jego stosowaniu przez Prezesa UOKiK oraz sądy, jak również przestrzeganiu jego reżimu przez przedsiębiorców (np. w zakresie realizowanych/planowanych strategii biznesowych, zasad sprzedaży towarów, zawieranych umów, systemów dystrybucji, transakcji koncentracyjnych). W związku z tym częstym punktem odniesienia będzie orzecznictwo (w tym w dużej mierze Sądu Najwyższego, który w ciągu ostatnich kilku lat wydał relatywnie sporo wyroków dotyczacych problematyki antymonopolowej).

Szkolenia odnoszą się przede wszystkim do prawa polskiego, czyli unormowań ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 229 ze zm.), a także prawa unijnego (art. 101 i 102 TFUE). Tematyka szkoleń obejmować może każde z poniższych zagadnień bądź też koncentrować się tylko na wybranych, względnie dotyczyć kwestii, które nie zostały niżej ujęte (np. zagadnienia nieuczciwej konkurencji lub naruszeń zbiorowych interesów konsumentów), stanowiąc przedmiot indywidualnych uzgodnień.

 

II. OGÓLNA TEMATYKA SZKOLEŃ

Pojęcie konkurencji podlegającej publicznoprawnej ochronie oraz cele (aksjologia) ustawy antymonopolowej: implikacje praktyczne
Zakres zastosowania ustawy antymonopolowej
Rynek właściwy
Porozumienia antykonkurencyjne: zagadnienia pojęciowe i wyłączenia ustawowe
Kartele oraz horyzontalne porozumienia kooperacyjne
Porozumienia wertykalne (dystrybucyjne)
Pozycja dominująca
Nadużywanie pozycji dominującej: zagadnienia pojęciowe oraz zasady interpretacji
Praktyki (nadużycia) wykluczające: zagadnienia szczegółowe
Nadużycia eksploatacyjne
Kontrola koncentracji przedsiębiorców
Proceduralne prawo konkurencji
Kary za naruszenie prawa konkurencji
Prywatnoprawne egzekwowanie prawa konkurencji (private enforcement)
Ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o  przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi – zakres podmiotowy i przedmiotowy
II. SZCZEGÓŁOWA TEMATYKA SZKOLEŃ

Pojęcie konkurencji podlegającej publicznoprawnej ochronie oraz cele (aksjologia) ustawy antymonopolowej: implikacje praktyczne

– konkurencja jako rywalizacja przedsiębiorców (rozumienie podmiotowe, strukturalnie) a konkurencja jako mechanizm mający sprzyjać dobrobytowi konsumentów – consumer welfare (ujęcie przedmiotowe, skutkowe, „bardziej ekonomiczne”)

– obszary (parametry) konkurencji oraz problem ich hierarchizacji w kontekście prawidłowego stosowania ustawy antymonopolowej; konkurencja cenowa a konkurencja pozacenowa

– konkurencja międzymarkowa a konkurencja wewnątrzmarkowa: możliwe konflikty oraz problem hierarchizacji w kontekście celu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

– interes publiczny (o jakim mowa w art. 1 ust. 1 u.o.k.k.) jako warunek stosowania ustawy antymonopolowej w trybie administracyjnoprawnym: pojęcie oraz praktyka decyzyjna Prezesa UOKiK i orzecznictwo sądowe

Zakres zastosowania ustawy antymonopolowej

– zakres podmiotowy: pojęcie przedsiębiorcy w świetle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów; przedsiębiorcy „nietypowi” (np. gminy, związki przedsiębiorców NFZ, PZPN); przypadki „graniczne”

– zakres przedmiotowy: praktyki antykonkurencyjne (ingerencja ex post) oraz antykonkurencyjne koncentracje przedsiębiorców (kontrola/ingerencja ex ante)

– zakres terytorialny: łącznik faktycznego lub potencjalnego miejsca wystąpienia antykonkurencyjnego skutku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rynek właściwy

– znaczenie rynku właściwego w stosowaniu prawa konkurencji (identyfikacja konkurentów, delimitacja obszarów rywalizacji, kalkulacja udziałów rynkowych)

– pojęcie (definicja legalna) i kryteria wyznaczania: rynek właściwy pod względem produktowym i pod względem terytorialnym jako podstawowe wymiary rynku;

– substytutywność popytowa (zastępowalność produktów z punktu widzenia nabywców) – jako zasadnicze kryterium definiowania rynku produktowego; miary substytutywności wskazane w ustawie (przeznaczenie, cena, właściwości, jakość); ilościowe metody badania substytutywności produktów (test SSNIP); asymetryczność rynków; substytutywność podażowa jako kryterium dodatkowe

– rynek właściwy pod względem geograficznym, kryteria wyznaczania: bariery wejścia na rynki, koszty transportu, specyfika dystrybucji/dostawy towarów (w tym z racji na ich właściwości)

– inne wymiary rynku właściwego (szczebel obrotu, aspekt czasowy)

– rynki części zamiennych oraz rynki produktów wtórnych (aftermarkets)

Porozumienia antykonkurencyjne: zagadnienia pojęciowe i wyłączenia ustawowe

– pojęcie porozumienia w świetle prawa antymonopolowego; szerokie ujęcie porozumienia (umowy ustne, uzgodnione praktyki i decyzje związków przedsiębiorców); tzw. zachowania równoległe

– podział na porozumienia horyzontalne i wertykalne

– porozumienia a akty jednostronne w relacjach wertykalnych (dystrybutorskich); definicja legalna porozumienia wertykalnego (w świetle stosownego rozporządzenia Rady Ministrów oraz Komisji Europejskiej)

– porozumienia bagatelne, ustawowe wyłączenie zakazu porozumień antykonkurencyjnych dla porozumień o mniejszym znaczeniu (art. 7 u.o.k.k.) – tzw. reguła de minimis; wprowadzenie do prawa polskiego czasowych progów tolerancji

– wyłączenie indywidualne porozumienia podlegającego pod reżim zakazu z art. 6 u.o.k.k./art. 101 TFUE (wyjątki legalne), czyli bezpośrednie zastosowanie przesłanek z art. 8 ust. 1 u.o.k.k./art. 101 ust. 3 TFUE; ciężar dowodu oraz trudności praktyczne

Kartele oraz horyzontalne porozumienia kooperacyjne

– normatywna klasyfikacja porozumień antykonkurencyjnych: porozumienia mające na celu ograniczenie konkurencji oraz porozumienia skutkujące ograniczeniem konkurencji; implikacje dla antymonopolowej analizy

  • kartele – jako porozumienia mające na celu ograniczenie konkurencji; rodzaje: zmowy cenowe; podział rynku, ustalanie kontyngentów w tym kartele kryzysowe, zmowy przetargowe; zakres odpowiedzialności podmiotowej za naruszenie zakazu karteli (pasywny udział w kartelu, przypisanie odpowiedzialności spółce dominującej, pomocnictwo w kartelu)
  • porozumienia kooperacyjne – jako porozumienia mogące skutkować ograniczeniem konkurencji w rozumieniu art. 6 ust. 1 u.o.k.k./art. 101 ust. 1 TFUE; zastosowanie indywidualnego wyłączenia (art. 8 ust. 1 u.o.k.k./art. 101 ust. 3 TFUE); ograniczenia akcesoryjne; rodzaje: porozumienia o wspólnych zakupach, porozumienia produkcyjne, porozumienia o współpracy w zakresie sprzedaży, dystrybucji lub promocji produktów – tzw. porozumienia o komercjalizacji, porozumienia badawczo-rozwojowe, porozumienia standaryzacyjne).

Porozumienia wertykalne (dystrybucyjne)

– definicja legalna oraz znaczenie ekonomiczne porozumień wertykalnych oraz jego wpływ na kwalifikacje antymonopolowe

– przesłanki wyłączenia grupowego (tj. na mocy stosownego rozporządzenia Rady Ministrów i/lub Komisji)

– 30%-próg udziału rynkowego dostawcy i nabywcy – ilościową („ekonomiczną”) przesłanką wyłączenia

– wertykalne ustalanie cen odsprzedaży: ceny maksymalne i rekomendowane oraz ceny minimalne i sztywne (tzw. RPM – Resale Price Maintenance); ujęcie ekonomiczno-prawne oraz kontrowersje w kontekście prawidłowej analizy antymonopolowej RPM; praktyka decyzyjna UOKiK i orzecznictwo sądów

– dystrybucja selektywna; definicja legalna (dystrybucja jakościowa, ilościowa i mieszana); dopuszczalne ograniczenia wertykalne w ramach sieci; orzecznictwo

– franchising i jego antymonopolowa kwalifikacja; dopuszczalne ograniczenia wertykalne w ramach sieci franchisingowej; problematyka ujednolicania cen w takim systemie dystrybucji; unijna sprawa Pronuptia (wyrok ETS z 1986) i wytyczne Komisji oraz polska sprawa Sfinks

– szczególne przypadki ograniczeń wertykalnych oraz ich prawno-konkurencyjna ocena (np. umowy agencyjne, zakaz konkurowania, dystrybucja wyłączna, klauzule miejsca, opłaty za dostęp do sieci dystrybucji wnoszone z góry w tym tzw. opłaty półkowe)

– ograniczenia sprzedaży Internetowej w relacjach dystrybutorskich; wytyczne Komisji (zasada ekwiwalencji dystrybucji off- i online; system podwójnych cen, reguła brick and click; ilościowe ograniczenia dystrybucji internetowej; klauzula najwyższego uprzywilejowania) orzecznictwo unijne (Pierre Fabre Dermo-Cosmétique SAS 2011; sprawa Coty 2017) i sądów krajowych

Pozycja dominująca

– definicja pozycji dominującej (ujęcie prawno-konkurencyjne) a znacząca siła rynkowa (ujęcie ekonomiczne)

– kryteria oceny pozycji dominującej:

  • udział rynkowy jako kryterium statyczne („ilościowe”); zasady kalkulacji; domniemanie dominacji rynkowej powyżej progu 40% (prawo polskie) – kontrowersje takiego unormowania; progi dominacji w orzecznictwie unijnym (50%) oraz wytycznych Komisji; przykłady z innych państw świata
  • bariery wejścia na rynek jako kryterium dynamiczne oraz inne kryteria „jakościowe” w tym np. bliskość konkurencji równoważąca siła nabywcza.

– wymóg prawidłowości wyznaczenia rynku właściwego jako formalny warunek braku naruszenia art. 4 pkt 10 u.o.k.k. (definicja legalna pozycji dominującej) – wyrok SN w sprawie Marquard Media II (2013)

Nadużywanie pozycji dominującej: zagadnienia pojęciowe oraz zasady interpretacji

– niejednoznaczność pojęcia „nadużywanie” pozycji dominującej; podział na praktyki (nadużycia) wykluczające (konkurentów dominanta) i eksploatacyjne (klientów/kontrahentów dominanta, w tym konsumentów)

– orzecznicze definicje nadużycia wykluczającego: ewolucja sądów unijnych

– testy służące różnicowaniu wykluczeń antykonkurencyjnych od tych, które nie ograniczają konkurencji (ze szczególnym uwzględnieniem testu równie efektywnego konkurenta)

– pojęcie wykluczenia z rynku oraz znaczenie zakresu wykluczenia (związania rynku praktykami dominanta) w kontekście zakazu z art. 9 u.o.k.k./art. 102 TFUE; dowód wykluczenia

Praktyki (nadużycia) wykluczające: zagadnienia szczegółowe

– drapieżnictwo cenowe (predatory pricing), czyli kiedy stosowanie cen rażąco niskich (zazwyczaj poniżej kosztów zmiennych dominanta) może naruszać prawo konkurencji? problematyka doboru właściwego benchmarku kosztów; kontrowersje wokół przesłanki odzyskania strat (recoupment)

– systemy rabatowe dominantów; czy forma rabatu (np. retrospektywny, targetowy, indywidualny) ma antymonopolowe znaczenie? formalne podejście dotychczasowego orzecznictwa unijnego a bardziej ekonomiczne podejście Komisji; test efektu zasysania oraz test przypisania przy rabatach pakietowych

– margin squeeze (tzw. nożyce cenowe), czyli kiedy stosowanie wysokich cen w hurcie i niskich cen w detalu przez dominanta może naruszać prawo konkurencji; orzecznictwo unijne oraz wytyczne Komisji

– praktyki lewarujące (tzw. transfer nadużycia na rynki niezdominowane); antykonkurencyjne praktyki gmin

– sprzedaż wiązana; kiedy może stanowić nadużycie? test odrębności produktów

– odmowa dostaw (kontraktowania) w tym doktryna dostępu do urządzeń kluczowych (essential facilities);test Bronnera (przesłanka niezbędności); odmowa dostępu do informacji chronionych prawami własności intelektualnej (formuła MagillIMS Health i Microsoft a polskie wyroki w sprawie ZAIKS)

– obrony dominanta przed zarzutem dopuszczenia się nadużycia wykluczającego: obiektywne uzasadnienie zachowań dominanta, sprostanie konkurencji (meeting competition), wzrost efektywności (efficiencies)

Nadużycia eksploatacyjne

– narzucanie nieuczciwych cen; szerokie pojęcie ceny nieuczciwej (orzecznictwo sądowe i praktyka Prezesa UOKiK); kiedy cena jest nadmiernie wygórowana?

– przesłanka „narzucania” (nieuczciwych cen lub uciążliwych warunków)

– przesłanka „uciążliwości” narzucanych przez dominanta warunków umownych (art. 9 ust. 2 pkt 6 u.o.k.k.)

– przykłady z polskiej rynków lokalnych (praktyki gmin, zaopatrzenie w wodę, dystrybucja energii)

Kontrola koncentracji przedsiębiorców

– pojęcie koncentracji i jej ustawowe formy (np. przejęcie kontroli, joint venture); przypadki tzw. parakoncentracji z polskiej ustawy; rodzaje koncentracji (horyzontalne i niehoryzontalne)

– przesłanki powstania obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK (progi obrotu w tym zasady jego kalkulacji) oraz wyłączenia ustawowe (np. fuzje w jednej grupie kapitałowej)

– kryteria oceny koncentracji: test istotnego ograniczenia konkurencji a test dominacji; kryteria ilościowe (wskaźniki koncentracji rynku, wielkość udziałów rynkowych)

– ograniczenia akcesoryjne, doktryna (obrona) upadającej firmy (failing firm defence) oraz wzrost wydajności (efficiencies) powodowany przez koncentracje

– rodzaje decyzji Prezesa UOKiK w sprawie koncentracji ze szczególnym uwzględnieniem decyzji warunkowych (treść oraz rodzaje warunków modyfikujących koncentrację)

– zagadnienia proceduralne związane ze zgłoszeniem zamiaru koncentracji, w tym terminy na wydanie decyzji Prezesa UOKiK w sprawie koncentracji; koncentracje o wymiarze unijnym a jurysdykcja Prezesa UOKiK

Proceduralne prawo konkurencji

– sposoby i forma wszczynania, terminy oraz rodzaje postępowań prowadzonych przez Prezesa UOKiK

– uprawnienie kontrolne Prezesa UOKiK (kontrola i przeszukanie przedsiębiorcy, prawo żądania informacji; zasada ochrony tajemnicy

– dostęp do akt sprawy stron oraz osób trzecich (w tym dochodzących odszkodowania za naruszenie prawa konkurencji) w postępowaniu antymonopolowym

– tzw. decyzja zobowiązująca (commitment), tj. wydawana w razie uprawdopodobnienia przez Prezesa UOKiK naruszenia prawa konkurencji; zasady i tryb jej wydawania oraz korzyści dla przedsiębiorców

– instytucja przedawnienia antymonopolowego

– zasady i tryb wnoszenia odwołania od decyzji Prezesa UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz zakres kognicji tego sądu

– krajowe a unijne prawo konkurencji: wzajemne relacje, reguły konwergencji, kompetencje Prezesa UOKiK a jurysdykcja Komisji Europejskiej

Kary za naruszenie prawa konkurencji

– charakter prawny oraz funkcje kar

– kary za naruszenie reguł materialnych oraz kary za naruszenia proceduralne

– zasady wymiaru kar; okoliczności łagodzące i obciążające; wytyczne Komisji oraz Prezesa UOKiK

– obniżanie kar przez sądy a instytucja dobrowolnego poddania się karze

– program odstąpienia od nakładana kar lub obniżania ich wysokości (leniency) – w tym leniency plus – przesłanki i tryb stosowania

Prywatnoprawne egzekwowanie prawa konkurencji (private enforcement)

– cywilnoprawne skutki sankcji nieważności porozumień (czynności prawnych) naruszających prawo konkurencji

– zakres podmiotowy uprawnionych do żądania odszkodowania za szkodę wyrządzoną przez naruszenie prawa konkurencji; zakres odszkodowania

– przesłanki dochodzenia odszkodowania; szerokie ujęcie związku przyczynowego między szkodą a naruszeniem prawa konkurencji

– zasady kalkulacji szkody antymonopolowej; trudności praktyczne

– zarzut passing on („przerzucenia obciążeń”) na własnych klientów dochodzącego odszkodowania

– relacje postępowania prywatnego (przed sądem powszechnym) a publicznego (przed Prezesem UOKiK/Komisją) w tej samej sprawie

– propozycja Komisji (z 11 czerwca 2013 r.) dyrektywy w sprawie niektórych reguł dotyczących powództw o odszkodowanie za naruszenie prawa konkurencji Państw Członkowskich oraz Unii Europejskiej.